Universalization of Microhistory

Keywords: Historiographical paradigms, microhistory, theory and methodology

Abstract

The name of this article is “Universalization of Microhistory” specifically because this paradigm, which focuses on studying a particular event, reducing the scale of observation at a micro level, has captured international attention. This article´s journey begins by detailing the historiographical dominant paradigms that guided research in this area in the late 1970s and early 1980s.  Next came a different approach that aimed to restore the stories of local characters and events that afterwards became known as microhistory.  Then the article recounts the two lines of research that microhistory followed, that of Carlo Ginzburg and that of Luis González y González; the first known as microhistory à la Italian and the second as microhistory à la Mexican. Both lines are described and differentiated in the present text, besides analyzing the most significant works of both authors.  After that, this report describes the theoretical and methodological elements on which microhistory is based. The journey ends by inviting those interested in the historian´s craft to recover their own microhistory, commencing from the familiar, local and regional; always bearing in mind the importance of recovering the human experience.

Author Biographies

Francisco Alberto Pérez Piñón, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesor investigador de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Es doctor en Ciencias Pedagógicas (Cuba). Entre sus publicaciones recientes están: “Apuntes para una historia posmodernista” en Espacio abierto vol. 25, n.4 (2016); capítulo de libro “La hacienda de coyotillos, un acercamiento a los contenidos educativos”, en Acercamientos a la historia de la educación, diálogos actores y fuentes en la construcción del conocimiento histórico (2017). Desarrolla la línea de investigación Historia e Historiografía de la Educación. Cuenta con reconocimientos Prodep y del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Es miembro de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación, del Consejo Mexicano de Investigación Educativa y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua.

Guillermo Hernández Orozco, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesor investigador de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Es doctor en Ciencias Pedagógicas por el Instituto Superior Pedagógico Enrique José E. Varona (Cuba). Entre sus publicaciones recientes están: “José Joaquín Calvo López, fundador del Instituto Científico y Literario, hoy Universidad Autónoma de Chihuahua” en IE Revista de Investigación Educativa, Vol. 8, No. 14 (2017); Debates por la historia (Cinco tomos). Reconocimiento Eduardo Flores Kastanis a la Investigación Educativa 2018; Perfil Prodep y miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Su tema de interés es la historia e historiografía de la educación.

Jesús Adolfo Trujillo Holguín, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesor investigador de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Es doctor en educación por la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Entre sus publicaciones recientes están: Debate legislativo y educación. El artículo tercero a cien años de la Constitución Política de 1917 (coord.) (2018). Cuenta con reconocimiento al perfil Prodep y del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Es socio del Consejo Mexicano de Investigación Educativa, de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua. Sus temas de interés son la historia e historiografía de la educación y formación de maestros.

Published
2019-04-29
How to Cite
Pérez Piñón, F. A., Orozco, G. H., & Trujillo Holguín, J. A. (2019). Universalization of Microhistory. Debates Por La Historia, 7(1), 197-221. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v7i1.109
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>