Balance and theoretical approaches to the student movement

Keywords: Historical analysis, university authorities, student movements, university reform

Abstract

Student movements occur at indefinite moments and their causes seem to be unknown. They are commonly given political and idiological explanations, being this a detriment to the importance of this social phenomenon. Hence, they need to be framed and their data categories need to be distinguished. This paper emerges from a doctoral thesis and seeks to obtain, through narrative, an approach for the reader to identify the epistemology behind student movements. It attempts to answer the research question why do student demonstrations occur? through a critical analysis of the interpretation of the sources and research of specialists in the area. Findings suggest that student movements have existed since the creation of university, but that they are still marginalized in official history. It is necessary that researchers of student movements understand this process, by not thinking of their research as definite but rather as partially completed, and that they find a philologically sustainable basis from the possible interpretations of history in the study of their complexity through other fields of knowledge.

Author Biographies

Gerónimo Ontiveros Juárez, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesor de telebachillerato en las Varas Municipio de Madera, Chihuahua (México). Es Licenciado en Filosofía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua; Maestría en Educación por la Universidad Pedagógica Nacional de Ciudad Madera; estudiante becario del Doctorado en Educación, Artes y Humanidades de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua. Realiza actividades académicas y de investigación en el programa acreditado por Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Correo electrónico geroontiveros@gmail.com

Francisco Alberto Pérez Piñón, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesor investigador de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Es doctor en Ciencias Pedagógicas (Cuba). Entre sus publicaciones recientes están: “Apuntes para una historia posmodernista” en Espacio abierto vol. 25, n.4 (2016); capítulo de libro “La hacienda de coyotillos, un acercamiento a los contenidos educativos en Acercamientos a la historia de la educación. Diálogos, actores y fuentes en la construcción del conocimiento histórico (2017). Trabaja la línea de investigación de Historia e Historiografía de la Educación. Cuenta con reconocimientos al perfil Prodep y del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1. Es miembro de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación, del Consejo Mexicano de Investigación Educativa y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua. Correo electrónico aperezp@uach.mx

References

Aguilar Mora, M. (2000). El escándalo del Estado: una teoría del poder político en México. México, D.F.: Fontamara.

Califa, J. S. (2014). Reforma y revolución: La radicalización política del movimiento estudiantil de la UBA 1943-1966. Buenos Aires: Eudeba.

González, D. S. (2010). “¿Cómo ha sido la vuelta?” Educación y Ciudad, 18, 113–128.

IISUE. (24 de Noviembre de 2015). Los movimientos estudiantiles en América Latina [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=JZU45L7LmAs

Marsiske, R. (2011). Universidades, clases medias y movimientos estudiantiles en América Latina (1918-1929). México: UNAM.

Orozco, V. (2017). “La Universidad debe transformarse.” El Diario.Mx. Recuperado de http://diario.mx/Opinion/2017-05-06_0efb4593/la-universidad-debe-transformarse/

Silva, H., y Sonntag, R. H. (1970). Universidad, dependencia y revolución. (C. M. 33, Ed.) (1st ed.). México, D.F.: Siglo XXI.

Waggoner, G. R. (1973). La Educación Superior en Estados Unidos y en Latinoamérica, 1–14. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/revista/11/1/1/es/la-educacion-superior-en-estados-unidos-y-en-latinoamerica
Published
2018-10-31
How to Cite
Ontiveros Juárez, G., & Pérez Piñón, F. A. (2018). Balance and theoretical approaches to the student movement. Debates Por La Historia, 6(1), 39 - 63. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v6i1.9
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>