Teaching history in the classroom: a topic to reflect on

Keywords: teaching history, historical culture, historical consciousness, historical memory

Abstract

The significance of teaching history in secondary educational levels is currently being studied by researchers in this science. During the last decade, educational research in teaching history has witnessed overwhelming progress; however, students continue to show disinterest in this subject, requiring thus the implementation of new methodological strategies, which ought to be motivating, taking into consideration the challenges and the impediments faced in this area. Therefore, both the willingness of the learners to educate themselves and the intervention of the teachers are required. There is a need for improving the didactic approach and methodology in the classroom for the teaching of history to be able to make a proposal that promotes the linking of the theoretical contents to practical elements. The appropriate historical training of students demands a change; hence, it is necessary for the current teaching and learning of history the assumption of new challenges that promote the cognitive development of students at any educational levels, encouraging their interest in this subject, their intellectual involvement and therefore, creating a new ideology of learning beyond the previous focus on dates, facts, and events.  The present paper is part of larger-scale research work; what is presented here focuses on the theoretical approach assumed as the basis of the research.

Author Biographies

Deilyn Lahera Prieto, Universidad Autónoma de Chihuahua, México.

Universidad Autónoma de Chihuahua, México. Es Licenciada en Ciencias de la Educación por la Universidad de Ciencias Pedagógicas (UCP)Frank País, Cuba. Actualmente cursa el programa de Maestría en Innovación Educativa, que se encuentra incorporado en el Padrón Nacional de Posgrados de Calidad (PNPC) del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACyT). Correo electrónico: deilynlahera1@gmail.com

Francisco Alberto Pérez Piñón, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesor Investigador de la Universidad Autónoma de Chihuahua, México. Es doctor en Ciencias Pedagógicas. Entre sus publicaciones recientes están “Fundamentos teórico-metodológicos en la investigación educativa en Chihuahua; análisis de un área del conocimiento” en IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH (2019) y el capítulo de libro “Conciencia histórica en la oralidad y lo documental” en La historia oral: usos y posibilidades en la investigación histórico-educativa (2021). Cuenta con reconocimientos Prodep y del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel 1. Es miembro de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación, del Consejo Mexicano de Investigación Educativa y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua. Correo electrónico: aperezp@uach.mx

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Published
2021-01-31
How to Cite
Lahera Prieto, D., & Pérez Piñón, F. A. (2021). Teaching history in the classroom: a topic to reflect on . Debates Por La Historia, 9(1), 129-154. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v9i1.629
Section
Artículos de investigación

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