Historicity of initial education in Mexico, a documentary study

Keywords: history of education, initial education, early childhood

Abstract

Through a documentary process, the following text was prepared, in which the historical evolution of early education in Mexico is shown. It begins by showing the importance of education during the first years of life, then the past of the education in Mexico, also examines the regulatory frameworks at international and national level, to finally conclude with the particularities of educational institutions and programs in Mexico, that take care to this particular population. All of the above is mainly composed of the documentary reference in this educational field, highlighting social historical characteristics that surrounded them; Prominent among them are the decrees, agreements, declarations and public policies at the global and national levels, as well as their relationship with the established models, which are based on cooperation for the benefit of early childhood.

Author Biographies

Stefany Liddiard Cárdenas, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesora de la Universidad de Ciencias del Comportamiento (México). Es candidata a Doctora por la Universidad Autónoma de Chihuahua (México) y maestra en Psicología Social y de las Organizaciones. Entre sus publicaciones recientes están: “Herramientas de la sociología de la educación aplicadas en la comunidad mormona LeBaron en Chihuahua,” en la revista Sociológica (2017); capítulo de libro: “Representaciones sociales: colonia LeBaron Chihuahua” (2017). Es socia activa de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua y Sociedad Mexicana de Historia de la Educación. Sus temas de interés son la historia e historiografía de la educación.

Francisco Alberto Pérez Piñón, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Profesor investigador de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México). Es doctor en Ciencias Pedagógicas (Cuba). Entre sus publicaciones recientes están: “Apuntes para una historia posmodernista” en Espacio abierto vol. 25, n.4 (2016); y capítulo de libro “La hacienda de coyotillos, un acercamiento a los contenidos educativos en Acercamientos a la historia de la educación. Diálogos, actores y fuentes en la construcción del conocimiento histórico (2017). Trabaja la línea de investigación de Historia e Historiografía de la Educación. Cuenta con reconocimientos al perfil PRODEP y del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1. Es miembro de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación, del Consejo Mexicano de Investigación Educativa y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua.

Published
2019-04-29
How to Cite
Liddiard Cárdenas, S., & Pérez Piñón, F. A. (2019). Historicity of initial education in Mexico, a documentary study. Debates Por La Historia, 7(1), 35-66. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v7i1.108
Section
Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>