Situated Epistemology of History: Exploring Writings and Politics in San Juan (UNSJ, Argentina 1983-1993)

Keywords: epistemology, historiography, situated research, university

Abstract

This study is intertwined with the forthcoming commemoration of the 50th anniversary of the National University of San Juan (UNSJ), shedding light on the current challenges faced by history education and research within the institution. The research inquiry centers around the epistemological contributions made by the History Major of the School of Philosophy, Humanities, and Arts between 1983 and 1993. Within this framework, the investigation delves into the historical backdrop, spanning from the establishment of the university in 1973, through the period of the 1976 dictatorship, and into the restoration of democracy in the 1980s. The objective is to examine the corpus of work by employing source classification, methodological discernment, and problematization identification. By doing so, this study aims to unveil the epistemological and theoretical contributions that have enriched the landscape of historical studies in San Juan. The findings shed light on a historiography molded by the political shifts that accompanied Argentina's democratic revival. Moreover, this historiography has been contemporaneously refined in epistemological terms, a direct outcome of pedagogical and research initiatives within the autonomous academic environment of the Argentine periphery.

Author Biographies

Hernan Videla, Universidad Nacional de San Juan, Argentina

Es profesor de Epistemología de la Historia (Licenciatura en Historia) en el Departamento de Historia e investigador del Instituto de Investigaciones de Historia regional y argentina, ambas dependencias de la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). Es profesor del nivel superior del Ministerio de Educación de San Juan en las asignaturas de Teorías de la Historia y Filosofía y conocimiento. Obtuvo el grado en Historia por la UNSJ. Becario del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) para el doctorado en Historia por la Universidad del Salvador (USal). Correo electrónico: hernan.historia2@gmail.com  

 

 

Inaki Saharrea, Universidad Nacional de San Juan, Argentina

Es estudiante avanzado de la Licenciatura en Historia en la Facultad de Filosofía, Humanidades y Artes. Auxiliar de investigación de Segunda Categoría, por concurso, en el Instituto de Historia Regional y Argentina “Héctor D. Arias”, desempeñando su actividad en el proyecto “Historia de la Religiosidad sanjuanina. Dinámicas, actores e instituciones en el contexto local (siglos XIX y XX)”. Ayudante docente de Segunda Categoría, por concurso, del Departamento de Historia en la cátedra “Introducción a la Historia” y alumno adscripto al Gabinete de Estudios e Investigaciones de Oriente. Correo electrónico: inakisaha@gmail.com

References

Arnal, J., Del Rincón, D., y Latorre, A., (1992). Investigación educativa, fundamentos y metodología. Labor.

Aróstegui, J. (2001). La investigación histórica, teoría y método. Crítica.

Buchbinder, P. (2010). Historia de las universidades argentinas. Sudamericana.

Cantillo, A., y Vargas, Y. (2017). El tratamiento de la construcción de textos científicos escritos en la formación del licenciado en educación español–literatura. Revista Electrónica Desafíos Educativos, 1(1). http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/151/151858006/html/index.html

Carlino, P. (2003). Leer textos científicos y académicos en la educación superior: Obstáculos y bienvenidas a una cultura nueva. Congreso Internacional de Promoción de la lectura y el libro. Fundación El Libro, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/paula.carlino/157.pdf

Castro, Y., Pérez, M. y Maya, Y. (2016). Estrategia para la construcción de textos científicos en la educación superior. Educere, 65 (20), 21-26. https://www.redalyc.org/journal/356/35646429003/html/

Diaz, E. (2010). Metodología de las Ciencias Sociales. Biblos.

Diaz, E. (2017). Problemas filosóficos. Biblos.

Díaz, E., y Linares, M. (2018). Reforma universitaria y conflicto social. Batalla de Ideas.

Follari, R. (2000). Epistemología y sociedad. Homo Sapiens.

García, A. (1993). La Universidad Nacional de San Juan. Su historia y proyección regional. EFU.

Henríquez, R; Pagés, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia. Universidad Nacional de Educación a Distancia, 21(7), 63-83. https://www.redalyc.org/pdf/706/70600704.pdf

Moradiellos, E. (2001). Las caras de Clío. Siglo XXI.

Mosert, B. (Comp.) (2017). El arduo proceso de gestación de la Universidad Nacional de San Juan. EFU.

Murillo, S. (2012a). Prácticas científicas y procesos sociales. Biblos.

Murillo, S. (2012b). Posmodernidad y neoliberalismo. Luxemburg.

Murillo, S. (2016). Neoliberalismo y gobiernos de la vida. Biblos.

Pina, A. (2015). Formación docente, investigación educativa y enseñanza de las ciencias: complejidades y desafíos. Universidad del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Plá, S. (2012). La enseñanza de la historia como objeto de investigación. Secuencia, 84(1), 163-184. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0186-03482012000300007&lng=es&tlng=es

Pozzi, P. (2020). Haciendo historia, herramientas para la investigación histórica. Clacso.

Puiggrós, P. (1996). ¿Qué pasó con la educación argentina? Desde la conquista hasta el menemismo. Kapelusz.

Rodríguez, N. (1983). Acerca de la explicación en Historia. EFFHyA.

Rodríguez, N. (1987). Ibn Jaldun: un novedoso aporte para la consideración de la Historia. EFFHyA.

Rodríguez, N. (1989). Herder, su aporte a la Filosofía de la Historia. EFFHyA.

Rodríguez, N. (1998). En torno al problema de la interdisciplinariedad: Historia, Geografía, Geografía Histórica. EFUNSJ.

Topolsky, J. (1994). Metodología de la Historia. Cátedra.

Published
2023-07-31
How to Cite
Videla, H., & Saharrea, I. (2023). Situated Epistemology of History: Exploring Writings and Politics in San Juan (UNSJ, Argentina 1983-1993). Debates Por La Historia, 11(2), 55-79. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v11i2.1171
Section
Artículos de investigación