Didactic focus of the conquest and viceroyalty in Mexico. Distancing and historiographic bridging between curriculum proposals and official discourse, 2019-2022

Keywords: Teaching of History, History as a school subject, Textbooks, New Mexican School, uses of history

Abstract

The present work has the objective of showing the pedagogic focus of the books of History of Mexico, edited by the federal government between 2019-2022.  The discourse base which serves as a foundation for the “New Mexican School” is analyzed within the orientations for the teaching of history, as well as the correspondence of the official institutions and the discourse that emerges from the executive power. The theoretical category of political use of history forms the basis of this work. The methodological approach is centered around an analysis of three publications each one from the History and Anthropology National Institute, Historical Studies National Institute and the Ministry of Public Education respectively.  The idea of contrasting these materials comes from its media relevance  and because their original intention  has been to support future teachers, that is the case of  the former two and the last one is meant to be used as the official textbook for elementary education.  Among the main findings we have that the presence of authors who have been critical to the use of history by the executive power in other forums, does not match the indoctrination that mass media communications have claimed in these publications.  It is concluded, from the analysis done, that the official discourse of the Executive has a political intention rather than a pedagogical one and that these new approaches have not been reflected in teachers’ practice.

Author Biography

Jose Eduardo Cruz Beltran, Universidad Pedagógica Nacional, Unidad 131, Hidalgo, México

Es Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo y Maestro en Historia por la Universidad Nacional Autónoma de México. Entre sus publicaciones recientes están “La historia de México en los manuales escolares españoles durante el primer periodo franquista (1939-1964)” (2021) y “La formación de la identidad a través de los libros de texto gratuitos” (2020). Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores y entre sus temas de interés están el análisis historiográfico y didáctica de la historia. Correo electrónico: eduardocruzbeltran@gmail.com

References

ADN Opinión. (2022, 14 de marzo). Libro ‘Historia del pueblo mexicano. https://www.youtube.com/watch?v=rF-ALnluj_M&t=359s

Amador Tello, J. (2019, 4 de abril). Perdón histórico. El atrevimiento del presidente. Proceso. https://www.proceso.com.mx/cultura/2019/4/4/perdon-historico-el-atrevimiento-del-presidente-222783.html

BBC News. (2022, 10 de febrero). México y España: qué quiso decir AMLO con la idea de "pausar" las relaciones entre ambos países. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-60339770.

Camba Ludlow, Ú. (2021). 10 mitos populares de la Conquista”. Relatos e historias en México, 14(157), 41-58.

El País (25 de marzo de 2019). López Obrador pide al Rey que España se disculpe por los abusos de la conquista. https://www.youtube.com/watch?v=QXSvRJlYRwI.

El País (2022, 16 de diciembre). Presidente de México dice que no hay ‘actitud de respeto’ de parte de España. https://www.youtube.com/watch?v=3iSeHpymR5w.

Expansión Política (2022, 19 de enero de). ¿Doctrina de la 4T? Estos son los nuevos libros de Historia que causan polémica. Expansión Política. https://politica.expansion.mx/mexico/2022/01/19/nuevos-libros-de-historia-4t-polemica.

González y González, L. (1983). Usos y abusos de la historiografía mexicana actual. En Panorama actual de la historiografía mexicana (pp. 5-15).

Hobsbawm, E. (1999). Gente poco corriente. Resistencia, rebelión y jazz. Editorial Crítica.

INAH TV (2022, 13 de enero de). Presentación libro México Grandeza y Diversidad en la conferencia matutina, a cargo de Diego Prieto. https://www.youtube.com/watch?v=7EWyFdDnewM&t=329s.

Krauze, E. (2006). “El mesías tropical”. Letras Libres, 7(90), 15-24.

Krauze, E. (2019). “El presidente historiador”. Letras Libres, 21(241), 12-27.

López Obrador, A. M. (2021, 13 de agosto). 500 años de Resistencia Indígena. 1521, México-Tenochtitlan. https://www.youtube.com/watch?v=3k7uzQc3Thc&t=3236s

Martínez Baracs, R. (2021). El impacto de la conquista. En D. Prieto Hernández y A. Castilleja González (Eds.), México. Grandeza y diversidad (pp. 195-213). Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Mateos Vega, M. (2022, 15 de enero). Historia del pueblo mexicano resalta las luchas que ha resistido la nación. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/notas/2022/01/15/cultura/historia-del-pueblo-mexicano-resalta-las-luchas-que-ha-resistido-la-nacion/.

Navarrete, F. (2021a). Cuatro falsas lecciones y cuatro legados problemáticos. Proceso. Edición Especial. 500 años de la Conquista. Verdades y mentiras, 44 (60), 64-67.

Navarrete, F. (2021b). La Conquista desde hace 500 años. En E. Villegas Megías y F. Ávila Espinosa (Eds.), Historia del pueblo mexicano (pp. 19-39). Coordinación de Memoria Histórica y Cultural de México / Secretaría de Educación Pública / Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México / Lotería Nacional.

Osorio, C. (2021, 30 de julio). Federico Navarrete: “No puede haber solo perdón si no hay justicia. El País. https://elpais.com/mexico/2021-07-31/federico-navarrete-no-puede-haber-solo-perdon-si-no-hay-justicia.html

Páramo, O. (2019, 9 de abril). México no debe pedir disculpas a España. En UNAM global. De la comunidad para la comunidad. https://unamglobal.unam.mx/mexico-no-tiene-que-pedir-disculpas-a-espana-debe-ser-autocritico-y-admitir-sus-faltas/

Pantoja, J. (2021). Invenciones historiográficas. Proceso. Edición Especial. 500 años de la Conquista. Verdades y mentiras, 44(60), 74-81.

Restall, M. (2002). Los siete mitos de la conquista española. Paidós.

Ruiz Medrano, E. (2021). El mundo colonial: sociedad, poder e instituciones En D. Prieto Hernández y A. Castilleja González (Eds.), México. Grandeza y diversidad (pp. 217-238). Instituto Nacional de Antropología e Historia.

SEP [Secretaría de Educación Pública]. (2021). Historia. Cuarto grado. Secretaría de Educación Pública.

SEP (2022). Avance del contenido del programa sintético de la fase 4 [Material en proceso de construcción]. Secretaría de Educación Pública.

Wiersma, J. M. (2009). Politics of the Past: The Use and Abuse of History. In Hannes Swoboda y Jan Marinus Wiersma (Eds.), Politics of the Past: The Use and Abuse of History (pp. 15-27).

Zepeda, B. (2015). Enseñar la nación. La educación y la institucionalización de la idea de la nación en el México de la Reforma (1855-1876). Fondo de Cultura Económica.

Published
2023-07-31
How to Cite
Cruz Beltran, J. E. (2023). Didactic focus of the conquest and viceroyalty in Mexico. Distancing and historiographic bridging between curriculum proposals and official discourse, 2019-2022. Debates Por La Historia, 11(2), 137-166. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v11i2.1142
Section
Artículos de investigación