A look into History throughout time

Keywords: Cuban history, local history, historian, historiography, Cuban Educational System

Abstract

This article presents a look into History throughout time, addressing a short review of historiography from its beginning in the world and in Cuba. Concepts about what it means to be a historian are presented, and main Cuban historians are mentioned. Furthermore, topics such as treating history as a science and linking history to local history are presented. Also, considerations about Cuban history in the educational Cuban system in general are introduced. This research was conducted under a qualitative paradigm, within  dialectical materialist bases. Theoretical and empirical methods were used, as well as necessary research techniques to locate valuable information. Finally, the following conclusions were reached: the study of history as a science allows for an understanding of the problems and reality of men and women in their historical present. At the same time, men and women are the ones who write history and historiography is a reflection of the peoples and the times lived in a certain historical context. It is necessary to enhance and favor the study of national history in each country in order to preserve its roots, traditions and culture. The Cuban Educational system has certainty that the teaching of history  is essential to express a legitimate national culture. We are a reflection of the past and at the same time continuity and commitment to our own history.

Author Biography

Arelys Rodríguez Gavilla, Centro Universitario Municipal de Cárdenas de la Universidad de Matanzas, Cuba

Es Licenciada en Estudios Socioculturales y maestrante en Ciencias de la Educación Superior Mención Docencia Universitaria e Investigación Educativa por la Universidad de Matanzas. Miembro de la Asociación de Pedagogos de Cuba. Ha publicado recientemente “Cárdenas, una fuente de riqueza para la Educación Patrimonial” (2023). Sus temas de interés son la historia, el patrimonio y la educación en valores. Correo electrónico: arelys.rodriguez@umcc.cu

References

Aguirre Rojas, C. A. (1999). Itinerario de la historiografía del siglo XX. De los diferentes marxismos a los varios Annales. Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello.

Aguirre Rojas, C. A. (2018). Tesis sobre el itinerario de la historiografía del siglo XX: Una visión desde la larga duración. En Instituto de Investigaciones Históricas (eds.), Históricas digital (pp. 9-17). Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.historicas.unam.mx/publicaciones/publicadigital/libros/cincuenta/343.html

Alonso, L. (2003). La Historia Local como instrumento formador de identidad [Tesis de maestría]. ISP Félix Varela.

Amador Fernández, N. (2018). La historia y el oficio de historiador. Revista Cubahora. https://www.cubahora.cu/historia/la-historia-y-el-oficio-de-historiador

Braudel, F. (1970). La larga duración. En F. Braudel, La historia y las ciencias sociales [trad. de J. Gómez Mendoza]. Alianza.

Cardoso, C. F. S. (2000). Introducción al trabajo de la investigación histórica. Grijalbo.

Chávez, J. (2004). Principales Corrientes y Tendencias a Inicios del siglo XXI, de la Pedagogía y la Didáctica. Sello Editor Educación Cubana / Dirección de Ciencia y Técnica.

Colectivo de ponentes. (2018). Perfeccionamiento Educacional. Conferencia audiovisual. La Habana.

De la Torre Molina, M. (2005). La nueva mirada de la historiografía cubana. Revista Archivo Cubano. http://www.archivocubano.org/delatorre.html

Díaz, H. (2002). Historia que no cuenta es como un canto que no canta. Palabras finales a los trabajos de la Comisión de Enseñanza de la Historia del V Taller Internacional sobre historia regional y local efectuado en el Instituto de Historia de Cuba.

Funtecha, H. F. (2008). The importance of local history in Philippine history. The News Today. https://www.thenewstoday.info/2008/08/01/the.importance.of.local.history.in.philippine.history.html

Furet, F. (1976). La historia cuantitativa y la construcción del hecho histórico. En C. Cardoso y H. Pérez (eds.), Historia económica y cuantificación (p. 158). Secretaria de Educación Pública.

Grupo Aspasia (2021). Método (de investigación) histórico. Glosario. https://grupoaspasia.com/es/glosario/metodo-de-investigacion-historico/

Guerra, S. (2002). Las grandes corrientes de la historiografía latinoamericana. Revista Temas, (30), 109-121.

Hargraves, G. (2022). Use local history to give students a sense of identity. Aceville Publications LTD. https://www.teachwire.net/news/use-local-history-to-give-students-a-sense-of-identity/

Hernández Figueroa, M., y Cárdenas González, M. (2014). Historia Local y Educación Patrimonial: una lectura pedagógica. Revista Varela, 2(38), 4-14.

Laurencio Leyva, A. (2021). Prólogo. En R. M. Jiménez Guethón y E. Verdecia Carballo (Coords.), Educación en Cuba Criterios y experiencias desde las ciencias sociales (pp. 11-19). Publicaciones Acuario / Centro Félix Varela.

Le Goff, J. (1994). Pensar la Historia: modernidad, presente, progreso. Gedisa.

Martí, J. (1875). Clases orales. Revista Universal. México. Obras Completas (t. 2). Editorial de Ciencias Sociales.

Martí, J. (1883). La exposición de Boston. La América. New York. Obras Completas (t. 7). Editorial de Ciencias Sociales.

Moreno Castañeda, M. (2005). Tiempo e historia regional. En el Foro Nacional sobre Financiamiento y Gestión Académico Administrativa. ANUIES.

Rodríguez Gavilla, A. (2012). Historia de una personalidad cardenense: Lázaro Miranda Chirino [Tesis en opción al título de Licenciado en Estudios Socioculturales]. Universidad de Matanzas Camilo Cienfuegos.

Romero, M. (2010). Didáctica desarrolladora de la Historia. Pueblo y Educación.

Torres Miranda, T. (2021). La formación del profesional de la educación en Cuba. En Las complejidades de los primeros años de la Revolución (1959-1977), Educación en Cuba Criterios y experiencias desde las ciencias sociales (pp. 21-33). Pueblo y Educación.

Venegas Delgado, H. (2001). La región en Cuba. Editorial Oriente.

Published
2023-07-31
How to Cite
Rodríguez Gavilla, A. (2023). A look into History throughout time. Debates Por La Historia, 11(2), 113-136. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v11i2.1138
Section
Artículos de investigación