TPACK model for the study of teaching skills in higher education

The case of the Autonomous University of San Luis Potosí

Keywords: TPACK model, professional skills, technological skills, didactic skills, university education, university teachers

Abstract

This article presents the results of research carried out with teachers from the Autonomous University of San Luis Potosí (UASLP, Mexico), with the aim of knowing the qualification they have as higher level teachers. The study was carried out based on the TPACK model, which analyzes three dimensions of the teaching function: technological knowledge, pedagogical knowledge and content knowledge. To achieve this, a survey was designed with 15 items, which integrate criteria that analyze the tools. technologies that they use in their teaching work grouped into three categories: ICT, TAC and TEP, in addition to the training they have in the educational field, specifically in pedagogy and didactics, as well as the origin of their profile as experts in a discipline at the undergraduate level or graduate. The study population was N=758 teachers from nine areas of knowledge defined by the UASLP itself, from which a stratified random sample of n=63 was obtained (90% confidence level and 10% margin of error), whose equitable distribution corresponded to seven participating teachers per area. The results of the study show important findings in relation to the practices that teachers carry out in their teaching work, which give the possibility of knowing the competences they have and the degree of qualification they possess in the study areas of the model, which opens the panorama of the strategies and actions that can be undertaken at the institutional level, to increase the training and updating of the academic plant.

Author Biographies

Luis Roberto Rivera Aguilera, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México

Doctor en Periodismo por la Universidad Complutense de Madrid (España), Maestro en Educación con Especialidad en Innovación por la Universidad Marista de San Luis Potosí (México), Diplomado en Formación por Competencias Universidad de Guadalajara (México), Licenciatura en Bibliotecología e Información por la Universidad Autónoma de San Luis Potosí (México). Profesor-Investigador de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Asesor a distancia del Sistema de Universidad Virtual de la Universidad de Guadalajara. Cuenta con Perfil Deseable PRODEP–SEP y es Líder del Cuerpo Académico UASLP-CA-280 “Tecnología, Educación e Innovación en Ciencias de la Información”. Líneas de Generación y Aplicación del Conocimiento (LGAC) se enfocan a: TIC en las Ciencias de la Información, educación a distancia, diseño, desarrollo e implementación de sistemas de información, diseño de bases de datos, preservación digital, repositorios digitales entre otros.

Julio César Rivera Aguilera, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México

Doctor en Periodismo (Universidad Complutense de Madrid, España); Maestro en Educación con Especialidad en Innovación (Universidad Marista de San Luis Potosí, México); Diplomado en Formación por Competencias (Universidad de Guadalajara, México); Licenciado en Bibliotecología e Información (Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México). Cuenta con publicaciones nacionales e internacionales, en revistas arbitradas e indexadas y como capítulo de libro. Ha participado como ponente en distintos congresos y reuniones de trabajo de la especialidad. Su línea de investigación comprende: Tecnologías de Información y Comunicación, Educación a distancia, planeación, diseño, desarrollo e implementación de sistemas de información y Documentación fotográfica. Desde 2009 es Profesor-Investigador de la UASLP (nivel VI), adscrito a la Facultad de Ciencias de la Información. Cuenta con perfil deseable PRODEP-SEP: 2017-2020 (tercera renovación). Miembro del Cuerpo Académico UASLP-CA-280
“Tecnología, Educación e Innovación en Ciencias de la Información”.

Guadalupe Patricia Ramos Fandiño, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México

Doctora en Ciencias de la Información (Universidad Complutense de Madrid, España); Licenciada en Biblioteconomía (Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México); autor de artículos en revistas arbitradas y capítulos de libro, además ha participado en congresos disciplinares del ámbito nacional e internacional. Sus líneas de investigación son: Ciencias de la Información, documentación, estudio de la fotografía y fondos fotográficos entre otros. Es Profesor-Investigador de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. Es miembro del Cuerpo Académico ‘Tecnología, Educación e Innovación en Ciencias de la Información’ (UASLP-CA-280).

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Published
2023-12-15
How to Cite
Rivera Aguilera, L. R., Rivera Aguilera, J. C., & Ramos Fandiño, G. P. (2023). TPACK model for the study of teaching skills in higher education: The case of the Autonomous University of San Luis Potosí. Revista Estudios De La Información, 1(2), 4-23. https://doi.org/10.54167/rei.v1i2.1290
Section
Articles